Cyberportret
polskiego
biznesu 2025
Bezpieczeństwo cyfrowe oczami pracowników i ekspertów

Co druga firma ocenia, że w ciągu roku wzrosła liczba i różnorodność cyberataków, a ponad połowa firm coraz bardziej obawia się ataków typu ransomware.
Ataki w cyberprzestrzeni stają się nieodłączną częścią codzienności – zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Takie obserwacje przedstawia raport „Cyberportret polskiego biznesu 2025” przygotowany przez ESET i DAGMA Bezpieczeństwo IT.
O raporcie
Tegoroczna, druga edycja raportu przedstawia opinie i działania firm oraz pracowników dotyczące bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, rozpatrywane w kontekście różnych poziomów zarządzania organizacją. W porównaniu z ubiegłorocznym raportem poszerzyliśmy zakres pytań o wiedzę dotyczącą dyrektywy NIS2, sztucznej inteligencji, zjawiska deep fake oraz suwerenności cyfrowej.
Wskazaliśmy także zmiany rok do roku, takie jak coraz większy odsetek pracowników doświadczających cyberataków i nie informujących o tym pracodawcy. Skupiliśmy się zarówno na opiniach biznesu dotyczących aktualnego podejścia do cyberbezpieczeństwa w przedsiębiorstwach, jak i na roli, jaką pełni ono w ich długoterminowej strategii.


Edycja za rok: 2025
Próba badawcza: >1000 osób
Metodologia badania: CAWI
Kluczowe wnioski z edycji 2025
82%
firm spotkało się
z jakąś formą cyberataku
w ciągu ostatnich 5 lat
1/5
polskich pracowników
ocenia wysoko swoje
kompetencje w zakresie
cyberbezpieczeństwa
co 3
pracownik dał wiarę
treści deep fake, z którą
się zapoznał
36%
specjalistów
cyberbezpieczeństwa
nie wie, czy jego firma
jest objęta dyrektywą NIS2
Wybrane wnioski z edycji 2024 vs 2025
+12
punktów
procentowych
to wzrost udziału osób, które
doświadczyły na służbowym
sprzęcie telefonów z nieznanych
zagranicznych numerów
-9
punktów
procentowych
taki jest spadek udziału
osób, które zgłosiły incydent
cyberbezpieczeństwa
do przełożonych
-16
punktów
procentowych
to spadek pewności siebie
u pracowników co do
przeciwdziałania cyberatakom
i swoich kompetencji
Top 3 ryzykownych działań pracowników

Udostępnianie AI danych
wrażliwych firmy podczas
wykonywania zadań służbowych

Korzystanie z bankowości
online na sprzęcie
służbowym

Zapisywanie
haseł
w przeglądarkach